donderdag 25 augustus 2011

Succesvol innovatief aanbesteden is een kwestie van je organisatie inrichten op een nieuwe werkwijze

Op 14 juni jl. vond een bijeenkomst plaats bij Waterschap Brabantse Delta te Breda. Centraal in het programma staat het structureel en duurzaam afstemmen van de interne organisatie op veranderende aanbestedingsvormen en contractvormen. U kunt het verslag van deze bijeenkomst hier downloaden.

Innovatief aanbesteden wordt sinds jaar en dag gezien als oplossing om meer kennis en kunde uit de markt te verkrijgen, inkoopvoordeel te behalen en vooral goede oplossingen te realiseren. Deze werkwijze is vaak in pilotprojecten ‘uitgeprobeerd’. Mensen zijn vrijgemaakt om te participeren in pilots, terwijl traditioneel aanbesteden (van RAW bestekken op het gunningscriterium laagste prijs) de gebruikelijke werkwijze is. Met deze pilots is kennis opgedaan met integrale contractvormen, maar zijn organisaties niet structureel afgestemd op een nieuwe werkwijze en veranderende rollen voor medewerkers.
Tijdens de bijeenkomst is ingegaan op oplossingsrichtingen rondom de knelpunten:

  • Hoe krijgen we de bestuurlijke achterban mee (ambtelijke organisatie, directie)
  • Weet iedereen in onze organisatie wel waar ze het over hebben (beperkingen en risico’s)
  • Hoe krijgen we organisatie mee (bestuur, projectleiders, medewerkers, techneuten)
  • Wat betekenen de veranderende rollen voor de medewerkers
  • Hoe realiseren we de benodigde cultuuromslag
De Regieraad had Twynstra Gudde bereid gevonden om facilitatoren beschikbaar te stellen voor deze dag die enerzijds goed ingevoerd zijn in de context, opgaven en werkwijze van de waterschappen en anderzijds aanbestedingstechnisch onderlegd zijn én kennis hebben van organisatiekunde en veranderprocessen. Daarnaast heeft een inhoudelijk expert vanuit Rijkswaterstaat uit de doeken gedaan hoe zijn organisatie hiermee is omgegaan. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten